+420 465 321 089 | info@totembike.cz
This content requires HTML5 & Javascript or Adobe Flash Player Version 9 or higher.

Jak je to s baterií?

Baterie

Počet nabíjecích cyklů a životnost baterie

Životnost baterií v elektrokolech se udává v počtu nabíjecích cyklů, které je baterie schopna absolvovat, než dojde k podstatnému vyčerpání použitelné kapacity baterie.

Při absolvování zkoušek plnými vybíjecími cykly (předepsaným způsobem dle normy) by u li- ion baterií mělo být potřeba min. 300 cyklů. To ve skutečnosti znamená, že baterie je v dobré kondici, pokud vydrží alespoň 300 plných nabití a vybití, aniž je pokles kapacity zřetelný.

V běžné praxi je to však trochu jinak - při běžném užívání baterie neprodělává plný nabíjecí cyklus při každém nabíjení a tak bývá počet nabití dvoj- i trojnásobně vyšší. Některé normy a různí výrobci používají proto jako jednotku cyklu polovinu nebo poměrnou část plného vybití a nabití, aby hodnotu více přiblížili způsobu skutečného užívání (cyklování) baterie. Běžně platí, že lithiová baterie je schopná vydržet 800-1000 cyklů, resp. v tomto případě spíše výraznějších nabití a vybití.

Při normálním používání nabíjecích článků postupně s přibývajícím počtem cyklů nabití/vybití mírně roste maximální využitelná kapacita (o několik procent), aby po několika stovkách úplných cyklů začala zvolna a nenávratně klesat.

Maximální počet cyklů je obvykle definován poklesem využitelné kapacity článku pod hranici 60% a tím je také dána životnost článku. (Podstatným vyčerpáním kapacity baterie je podle ČSN EN pokles pod 60% kapacity.) Neznamená to, že by pak byl článek nepoužitelný, ale má pouze nižší kapacitu, která nadále klesá.

 

Kapacita baterie

Nová nebo dlouho skladovaná nabíjecí baterie není schopna po prvním nabití poskytnout maximální kapacitu. Teprve po druhém až třetím cyklu se dostává do té "správné formy" (je zformátována) a je tak možné využívat maximální kapacitu. Proto také u našich baterií doporučujeme 24 hodinové nabíjení. Více ZDE

Baterie nesmí být skladována ve vybitém stavu!

Doporučujeme pro dlouhodobé skladování stav nabití baterie na cca 60%.

Toto doporučujeme svěřit odbornému servisu.

 

Baterie a dojezd elektrokola.

Dojezd elektrokola přímo souvisí s používanou baterií, resp. s jejím výkonem.

Ten lze jednoduše spočítat, vynásobíme-li napětí (zpravidla 36V) a kapacitu baterie (v Ah). Výsledná hodnota je ve watthodinách (Wh).

Orientačně platí, že na ujetí 1 km při standardních podmínkách je třeba cca 4,5 Wh.

Vezměme např. plochou baterii elektrokola Cortina 36V/10 Ah. Výkon je tedy 36 x 10 = 360 Wh. Pro orientační výpočet dojezdu vydělíme tedy 360/4,5 = 80, což znamená předpokládaný dojezd u tohoto typu baterie až 80 km. Znovu však zdůrazňujeme, že se jedná pouze o orientační údaj, který poslouží zvláště při výběru elektrokola.

Zcela zásadní pro reálný dojezd je používání stupně asistence. Při nastavení vyššího stupně asistence, kdy se jezdec nechává více táhnout, spotřebuje 250W motor až mezi 5,5 - 7 Wh/h. Navíc při rozjezdu, jízdě do kopce nebo jízdě na přímý záběr motoru (akcelerační páčka) může být spotřeba až desítky Wh na kilometr.

 

Baterie a údržba

Všeobecně doporučujeme u elektrokol věnovat zvýšenou a trvalou péči baterii. Jedná se přeci jen o nejdražší součást elektrokola a navíc je pro provoz elektrokola zcela zásadní.

Údržba se spouští automaticky po ukončení nabíjení, kdy kontrolka již svítí zeleně. Pro kompletní dokončení údržby neodpojujte baterii od nabíječky po dobu 24 hodin od zahájení nabíjení. Nabíječka slouží jako zdroj pro Smart BMS systém, vestavěný v baterii. Tento systém v průběhu 24 hodin provádí jemné vyrovnání napětí jednotlivých článků baterie, čímž se kapacita baterie zvyšuje na maximum.

Údržbu je nutné provádět vždy 2x po sobě u nové baterie a vždy po delším odstavení baterie z provozu (např. přes zimní období). Při provozu doporučujeme spouštět údržbu baterie pokud možno pravidelně. Tím se prodlužuje její životnost a tím i dojezd Vašeho elektrokola.

UPOZORNĚNÍ: Baterii nabíjejte vždy minimálně 1x měsíčně, a to zejména při dlouhodobější odstávce elektrokola (např. během zimní přestávky apod.).